De icosaëder: meet de ruimte en dans het leven!
Wat is dat figuur toch dat steeds op willekeurige plekken verschijnt?
Dit figuur is een icosahedron, in het Nederlands ook wel bekend als een icosaëder. Een regelmatig veelvlak met 12 hoekpunten, 30 ribben en 20 driehoekige vlakken. Deze regelmatige veelvlakken worden ook wel platonische lichamen genoemd. Elk platonisch lichaam heeft een bepaalde betekenis. Zonder gelijk heel zweverig te worden is dit waar de icosaëder voor staat: dit veelvlak werkt harmoniserend en balancerend en wordt in verband gebracht met het element water.
Leuke details, maar waarom deze icosaëder? Er is namelijk een sterke link tussen dit figuur en dans! Misschien herkennen de dansers onder ons dit veelvlak al? Het is namelijk gelinkt aan Rudolph Laban, een Hongaarse danstheoreticus en choreograaf. Laban ontwikkelde in de jaren ’30 van de vorige eeuw de Labannotatie, een dansnotatiesysteem dat veel invloed heeft gehad binnen de danswereld. Vroeger had je geen mobieltje waarmee je even je danspassen kon opnemen om ze te onthouden. Ook kon je geen video opname van de première maken om deze te archiveren voor later. Met dit dansnotatie systeem was het mogelijk om een choreografie vast te leggen en later weer terug te halen of te delen met anderen. Het werd jarenlang veelvuldig gebruikt, ook omdat elke dansstijl het kon gebruiken, van ballet tot volksdans. Handig! Maar, zoals je je wellicht kunt indenken, wel een tijdrovend werk.
It is our appreciation for dance that allows us to see clearly the rhythms of nature and to take natural rhythm to a plane of well-organised art and culture
All our senses are variations of our unique sense of touch. Two approaching objects touch one another when they finally meet without a noticeable space between them
Daarnaast ontwierp Laban een systeem van bewegingsanalyse dat nu bekend is als de Laban Beweging Analyse. In zijn theorie staat dans als uitdrukking van innerlijke gevoelens, gedachten en wensen centraal. Met zijn aandacht voor Effort (de aard van een beweging) en Kinesfeer (de ruimte die een danser omringt) legde hij de theoretische basis voor de Ausdrückstanz.
.
Laban geloofde dat de anatomie van de mens is gebouwd volgens de wetten van wat hij noemde de “dynamische kristallisatie”. Niet alle vormen voldeden aan zijn ideeën en eisen, maar de twintigzijdige icosaëder wel!
Laban vond dat we kunnen bewegen in 3 verschillende lagen: beneden, midden en omhoog, evenals een- twee- en driedimensionale richtingen. In totaal kwam Laban tot 26 richtingen afgeleid van de hoekpunten van de icosaëder. Vervolgens maakte hij voor alle 26 richtingen een apart symbol, deze symbolen kunnen worden gebruikt bij de Labannotatie om te beschrijven waar en met welke dynamiek een persoon in de ruimte beweegt.
Een mooi figuur deze icosaëder, met een sterke linke naar mijn liefde voor dans en beweging! En zo was er een passend figuur voor mijn site gevonden (met dank aan Renske van AYM).
It’s in the nature of dance that there is a necessity to the relationship to being alive, to humanity
Bronnen:
http://danstijd.slo.nl/dansapedia/personen/LabanRudolfvonLabanRudolf19791959/
https://library.leeds.ac.uk/special-collections/view/902/der_freie_tanz-the_free_dance
http://www.britannica.com/topic/dance-notation
http://www.dcd.ca/exhibitions/sutcliffe/icosahedron.html
https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=38697