Voeding

Voeding

Nutrition matters!

moestuin Karin Lambrechtse voeding sport dans diëtist

Goede voeding is belangrijk voor iedereen. Om optimaal te kunnen functioneren en te genieten van het leven is een goede basisvoeding essentieel. Maar, wat is goede voeding? Iedereen heeft tegenwoordig wel een mening over voeding en de trends en hypes vliegen je om de oren. Al jaren ben ik zelf op onderzoek uit en met een achtergrond in de professionele dans- en balletwereld was de keuze voor de opleiding Voeding en Diëtetiek snel gemaakt. Als atleet merk je als geen ander wat voeding voor je gezondheid, prestaties en sportplezier kan betekenen!

.

Iedereen is uniek, wat voor de één werkt hoeft niet voor een ander te werken. Hoe zit je in je lijf, wat heeft het nodig en wanneer, hoe valt de voeding die je hebt gegeten? Met andere woorden: leren luisteren naar je lichaam en daarbij je gezonde verstand gebruiken. Dit klinkt simpel, maar is vaak verdomd lastig. Leefstijlverandering gaat niet over een week, eerder over maanden en soms jaren, maar dan heb je er ook wat aan. Daarnaast maakt de voedings(middelen)industrie het ons ook niet makkelijk! Van reclames, slimme marketing trucjes en gebruik van social media tot de indeling van schappen in een supermarkt. Zoals vaak het geval is bij business wordt er in de voedingsindustrie het liefst een hoop geld verdiend. Over de ruggen van de consument, want ze hebben niet altijd het beste met onze gezondheid voor. Ik wel en ik help jou en/of je team graag!

Voeding moet je lichaam voeden, niet vullen!

Ik geloof in een voedingspatroon dat voornamelijk bestaat uit plantaardig en herkenbaar voedsel. Onbewerkte voeding zoals de natuur die ons aanrijkt. Ik houd niet van stempels of hokjes en ja, ik eet af en toe wel eens een stukje (duurzaam gevangen) vis of (biologisch) vlees maar ook taart, chips en chocola. Wie in de basis gezond en gevarieerd eet en regelmatig beweegt kan namelijk best eens een keer lekker uit eten en genieten van een rijk belegde pizza met een glas wijn en een stuk cheesecake toe. Doe je dit elke dag, dan wordt het een ander verhaal… Maar zo zijn vetten en suikers echt niet altijd slecht, is heel veel fruit eten niet gezonder dan wanneer je 2 stuks eet per dag en wordt je niet dik van brood. Het gaat om de (energie)balans en om welke voeding bij jou persoonlijk het beste past. Personalised nutrition!

VoedzaMMMe baksels! Wortelcake, appeltaart en kokos-amandelkoeken. Zonder geraffineerde suikers, ei of boter.

Zoete lekkernij karin lambrechtse voeding dans diëtist dansdiëtist dansdiëtetiek

 

Wat kan ik betekenen voor jou?

Als zelfstandig ondernemer en diëtist met een eigen praktijk in Arnhem (Performance Nutrition KL) en voedingsplatform voor dansers (Dansdiëtetiek Nederland) bied ik op voedingsgebied verschillende diensten aan die geheel op maat en naar wens kunnen worden ingevuld en aangepast:

 

  • Interactieve voedingsworkshop / groepsvoorlichting op maat. Voor sport/dansleerlingen, sporters/dansers in opleiding, professionele dansers/topsporters, ouders van jong sport-/danstalent, sportteams/dansgezelschappen, maar ook voor elk ander bedrijf, team, persoon!) | Meer info
  • Sportvoeding / Verzorger / kok / voedingsbegeleiding voor (top)sportteams. De juiste voeding tijdens een clinic of trainingsstage in voorbereiding op (classificatie) wedstrijden is voor (top)sporters essentieel om optimaal te presteren. Doordat ik alle maaltijden plan, vormgeef én maak, draag ik zorg voor optimale voeding gedurende de trainingsdagen in binnen- en buitenland. Op die manier hoef jij je als coach of sporter niet druk te maken over de juiste sportspecifieke voeding tijdens en rondom training. Met deze dienst kunnen sporters zich optimaal concentreren en voorbereiden om het beste uit zichzelf te halen.  Meer info

– Meting van lichaamssamenstelling middels de ISAK methode of BIA impedantiemeting – ik ben ISAK level 1 certified anthropomotrist. Voor sporters is de ISAK de beste methode om je lichaamssamenstelling te laten bepalen en dit te relateren aan jouw persoonlijke bodytype, trainingsschema en voedingsplan/-advies op maat!
– Online Voedingsanalyse
– Consult aan huis

  • SPORTables ‘on the go’ sportvoedingsworkshop + lezing, inclusief kookboek! | Meer info | Tijdens deze workshop op maat met onderwerp / sport naar keuze kom je alles te weten over welke voeding voor jou, je team of sportieve vriendengroep optimaal is. Waarom, wat, hoeveel en wanneer eet je? Meer over SPORTables; “Het kookboek vol on the go recepten voor (top)sporters”, lees je hier.

Benieuwd naar de mogelijkheden? Neem gerust contact op voor meer informatie, een vrijblijvend informatief gesprek of een aanvraag. Mijn praktijk Performance Nutrition KL vind je aan de Vijverlaan 30, 6822 HE te Arnhem (gratis P in de omliggende straten of neem bus 13 – halte Klarendal)

TeamNL Olympische spelen 2016 Rio baanwielrennen soigneur voeding rioreepjes

Referenties

Introdans | Fontys Dansacademie | MBO dans Arnhem Rijn IJssel | Studio26 Velp | Kunsthumaniora Hasselt | Dans Magazine | KNWU Baanwielrennen | Performance Nutrition KL | Olympisch team TEAMNL trackcycling Rio’16 | HAN Seneca (onderzoek FFEQ ConsuMeRun i.s.m. Floris Wardenaar e.a.) | NDYTP (New Dance Young Talent Program) – NDC Den Haag | ArtEZ Dance Academy | FitFem – Doetinchem | Studio INDans – Doetinchem | Movement Club 033 Amersfoort | De Dutch Don’t Dance Division  | Balletstudio Danielle | Hogeschool Arnhem Nijmegen | Topsport Gelderland | Cycling Academy Gelderland | TV Gelderland – Gelderland Sport! | Haagse Hogeschool | Dansmavo Schiedam | Wielerteam Jumbo Visma | Fontys Dansacademie 

•••

Als (zorg)professional en diëtist ben ik aangesloten bij:
het Kwaliteitsregister Paramedici – Dietisten Cooperatie Nederland – Vereniging van Dietisten

Lees verder over voeding en/of sportspecifieke voeding voor dansers en (top)sporters

blog